exit
search
28 липня 2016

Законопроект “Про Вищу раду правосуддя” законсервує стан судової системи: закликаємо Президента внести до нього зміни!

27 липня відбулося експертне обговорення законопроекту Про Вищу раду правосуддя (ВРП), який був розроблений в рамках Ради з питань судової реформи.

Реанімаційний Пакет Реформ підтримує прогрес у законодавчому забезпеченні судової реформи та  розроблення законопроекту про ВРП. Водночас експерти громадської платформи зауважують, що проект містить положення, які можуть на роки законсервувати судову систему в її теперішньому стані. Зокрема, вимога про наявність 10-річного досвіду на посаді судді для кандидата у члени ВРП з числа суддів (ч. 2 ст. 6) унеможливить зайняття посад членів ВРП новими суддями. Це означає, що більшість у ВРП будуть складати представники “старої” судової системи.

Також законопроект загрожує прозорості діяльності ВРП і справедливості та ефективності розгляду дисциплінарних справ щодо суддів і дає можливість суддям уникати притягнення до відповідальності.

Натомість проект не передбачає жодного механізму реакції на заяви суддів про втручання у їхню діяльність.

З огляду на це РПР закликає Президента України як суб’єкта законодавчої ініціативи впроваджувати судову реформу відповідно до задекларованих публічно цілей (забезпечення незалежності і доброчесності суддів, оновлення суддівського корпусу) і врахувати такі зауваження та пропозиції в проекті закону до внесення його до Парламенту:

  1. Прибрати вимогу щодо наявності 10-річного досвіду на посаді судді для кандидатів у члени ВРП з числа суддів (принаймні на найближчі 10 років). Загальної вимоги до всіх членів ВРП щодо наявності принаймні 15-річного стажу у галузі права має бути достатньо.
  2. Знизити поріг (з 14 голосів членів ВРП з 21 до простої більшості) для внесення ВРП подання про призначення на посаду судді, що знизить ризик блокування кандидатів у суди вищого рівня з числа несуддів.
  3. Надати можливість Громадській раді доброчесності (ГРД) брати участь у процедурах призначення, переведення, звільнення суддів і дисциплінарних провадженнях щодо суддів, а ВРП – обов’язку враховувати висновки ГРД.
  4. Обмежити можливість членів ВРП відмовляти скаржникам у відкритті дисциплінарних справ за відсутності рішення вищої інстанції, особливо у випадку допущення суддею умисного порушення чи грубої недбалості (п. 6 ч. 1 ст. 44).
  5. Прибрати повноваження голови ВРП у непрозорий спосіб змінювати склад Дисциплінарної палати, яка розглядає дисциплінарну справу (ч. 6 ст. 26).
  6. Обмежити можливості для закритого розгляду дисциплінарної справи справі по суті (ч. 2 і 3 ст. 49). Передбачити оприлюднення окремих думок членів ВРП.
  7. Надати особі, яка підтримувала обвинувачення щодо вчинення суддею дисциплінарного проступку (доповідачу), право участі у розгляді Вищою радою правосуддя скарги судді у дисциплінарній справі (ч. 9 ст. 51).
  8. Прямо передбачити поширення на ВРП закону Про доступ до публічної інформації (сьогодні є спеціальна норма про це у законі Про Вищу раду юстиції).
  9. Прибрати вимогу до ВРП у кожному випадку обов’язково повідомляти суддю, підозрюваного у вчиненні злочину, про розгляд подання про його затримання (ч. 2 ст. 59). Додатково слід передбачити, що таке подання з метою запобігання переховуванню судді може розглядатися невідкладно без повідомлення судді, а витік інформації про такий розгляд має бути підставою для дострокового припинення повноважень члена ВРП.
  10. Передбачити дієвий механізм реакції на заяви суддів про втручання у їхню діяльність і доповнити проект главою про вжиття ВРП заходів щодо забезпечення незалежності суддів, підтримання авторитету та неупередженості правосуддя.