exit
search
31 березня 2016

У Чернівцях обговорювали шляхи поліпшення діяльності ЦНАП області

29 березня у місті Чернівці відбувся семінар «Діяльність ЦНАП як інтегрованого офісу та децентралізація повноважень з надання адміністративних послуг».

Захід організовано Центром політико-правових реформ, Центром досліджень місцевого самоврядування (м. Львів) та Чернівецькою обласною державною адміністрацією.

Метою заходу було обговорення проблематики покращення якості надання адміністративних послуг через вдосконалення роботи центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП) у містах і районах області з врахуванням нових повноважень, що передаються  органам місцевого самоврядування і РДА у сферах: реєстрації бізнесу, нерухомості, місця проживання, а також виконання в повному обсязі розпорядження КМУ №523 від 16.05.2014р.

Семінар організований для керівників районних та міських Центрів надання адміністративних послуг області і представників об’єднаних територіальних громад з метою обміну думками та визначення шляхів розв’язання актуальних проблем взаємовідносин ЦНАП та центральних органів виконавчої влади (ЦОВВ) щодо передачі повноважень. Учасники семінару обговорили можливості вдосконалення роботи ЦНАП і підвищення якості обслуговування,  а також отримали роз’яснення щодо законодавчих змін та новацій.

На початку заходу учасників привітав заступник голови – керівник апарату Чернівецької ОДА Руслан Сенчук. Він зазначив, що на даний час діяльність ЦНАП є дуже актуальною з точки зору передачі повноважень і формування об’єднаних територіальних громад і «ми повинні допомогти керівникам об’єднаних громад та ЦНАП налагодити належну роботу. Переконаний, що завдяки конструктивним пропозиціям, що напрацюють учасники семінару, вдасться покращити їх діяльність в області та взаємодію з центральними органами виконавчої влади». 

Заступник голови правління Центру політико-правових реформ Віктор Тимощук подав  презентацію щодо стану справ із виконанням закону України «Про адміністративні послуги», досягненнями цієї реформи у 2015 році і завданнями на 2016 рік. Він також надав експертні коментарі щодо виконання прийнятих законів з передачі повноважень з реєстрації місця проживання, а також реєстрації бізнесу і нерухомості. При цьому ключовим акцентом початку 2016 року є те, що органи місцевого самоврядування та районні державні адміністрації нині повинні належно підготуватися до квітня-травня цього року щодо отримання нових повноважень. Політика децентралізації повноважень з надання найпопулярніших адміністративних послуг це дійсно серйозне досягнення України. Вона дозволяє створити умови для кращої якості послуг, адже тепер за організацію цих послуг в повному обсязі відповідатимуть місцеві органи влади, а не міністерства та інші державні служби і агентства. При цьому функції реєстрації місця проживання громадян передаються усім органам місцевого самоврядування, що має наблизити цю послугу до людей та дещо спростити її процедуру. Значною мірою успіх цієї реформи також буде залежати від того як ключові міністерства і служби будуть готові «віддавати» свої повноваження. Наразі є достатньо конструктивною позиція Мін¢юсту та Держгеокадастру, повна підтримка Мінекономрозвитку. Але гальмом цієї реформи ще залишається Державна міграційна служба та МВС. Адже досі у ЦНАП не передається (не встановлюється) обладнання для роботи з новими ID-паспортами та закордонними паспортами. Натомість виставлені ДМС вимоги щодо придання та підключення цього обладнання є неадекватними з точки зору вартості.

Усім потрібно зрозуміти, що ЦНАП лише тоді можна буде визнати повноцінними інтегрованими офісами, коли у них буде надаватися увесь перелік найнеобхідніших послуг: реєстрація актів цивільного стану (тут ще бажане рішення парламенту щодо міст обласного підпорядкування); реєстрація місця проживання; видача паспортів; реєстрація нерухомого майна, землі; реєстрація бізнесу. Для сільських громад актуальним є питання наближення послуг з призначення субсидій та державної соціальної допомоги. На перспективу 2-3 років потрібно опрацьовувати і питання децентралізації послуг з видачі (обміну) посвідчень водія, реєстрації транспортних засобів. До речі, для ЦНАП райдержадміністрацій гострим є питання перерозподілу граничної чисельності, видатків та обладнання на виконання нових повноважень, які мають бути передані Мін‘юстом. На жаль, досі Уряд такого перерозподілу не здійснив.  

Директор департаменту «Центр надання адміністративних послуг у місті Луцьку» Лариса Карп’як розповіла про організацію та досвід роботи ЦНАП у місті Луцьку з врахуванням нових повноважень органів місцевого самоврядування. Зараз там надається більше 300 послуг структурних підрозділів Луцької міської ради і Волинської ОДА та територіальних підрозділів ЦОВВ. Щоденно до нього звертаються 800-900 громадян. При цьому навіть у суботу до міського ЦНАП вже звертається біля 300 лучан.

Радник луцького міського голови Роман Матвійчук розповів про формування та розвиток мережі ЦНАП у Волинській області відповідно до кращих практик і реалізації нових повноважень. Цього вдалося досягти шляхом формування єдиних організаційних підходів, впровадження електронного документообігу у ЦНАП районів і міст області. Особливо важливою для успіху на регіональному та місцевому рівні є підтримка головою ОДА політики спрямування територіальних органів і підрозділів ЦОВВ до конструктивної співпраці з ЦНАП. Також дуже важливим є фактор «першої особи» і в органах, що відповідають за функціонування ЦНАП, тобто особисте розуміння цієї проблематики головами РДА та міськими головами.

Заступник голови правління Центру досліджень місцевого самоврядування Ігор Бригілевич відзначив необхідність формування належних ЦНАП. Важливим у цьому процесі залишається формування якісних інформаційних і технологічних карток для інформування громадян про послуги та адміністраторів про процедуру надання кожної послуги, роль першої особи та депутатського корпусу органу влади, який утворив ЦНАП.

На семінар були запрошені представники територіальних органів центральних органів виконавчої влади. Загалом  учасники семінару сформували майже півтора десятка питань, які були зафіксовані на початку заходу. Вони стосувалися багатьох сфер діяльності ЦНАП, зокрема: виконання законодавчих вимог з надання адміністративних послуг; взаємовідносин ЦНАП і територіальних підрозділів ЦОВВ та передачі повноважень місцевій владі з надання послуг; організації діяльності ЦНАП та фінансування; компетентності персоналу ЦНАП.

Експерти семінару у своїх виступах представили своє бачення вирішення більшості з поставлених питань, запропонували механізми їх вирішення.

Учасники заходу взяли активну участь у обговоренні представлених тем, надали пропозиції і рекомендації щодо поліпшення діяльності ЦНАП, а також  підтримали потребу формування і реалізації державою послідовної політики щодо розвитку ЦНАП та реальної передачі повноважень органам місцевого самоврядування. 

Семінар-тренінг проведено за фінансової підтримки Представництва Фонду Фрідріха  Науманна в Україні.