exit
search
17 березня 2016

У Черкасах обговорювали як у ЦНАП реалізувати нові повноваження щодо надання адміністративних послуг

16 березня у місті Черкаси відбувся семінар  «Діяльність ЦНАП як інтегрованого офісу та децентралізація повноважень з надання адміністративних послуг».

Захід організовано Центром політико-правових реформ, Центром досліджень місцевого самоврядування (м. Львів) та Черкаською  обласною державною адміністрацією.

Метою заходу було обговорення проблематики покращення якості надання адміністративних послуг через вдосконалення роботи центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП) у містах і районах області з врахуванням нових повноважень, що передаються  органам місцевого самоврядування і РДА у сферах: реєстрації бізнесу, нерухомості, місця проживання, а також виконання в повному обсязі розпорядження КМУ №523 від 16.05.2014р.

Семінар організований для керівників районних та міських Центрів надання адміністративних послуг Черкащини з метою обміну думками та визначення шляхів розв’язання актуальних проблем взаємовідносин ЦНАП та центральних органів виконавчої влади (ЦОВВ) щодо передачі повноважень. Учасники семінару обговорили можливості вдосконалення роботи ЦНАП і підвищення якості обслуговування,  а також отримали роз’яснення щодо законодавчих змін та новацій.

На початку заходу привітав учасників та представив організаторів і експертів семінару заступник директора Департаменту регіонального розвитку - начальник управління інвестицій, міжнародного співробітництва та регуляторної політики Черкаської ОДА Василь Стеценко. В області створено та функціонує 26 центрів надання адміністративних послуг (з них 20 – при райдержадміністраціях, 6 – при міських радах міст обласного значення). Через мережу ЦНАП забезпечено надання адміністративних послуг, передбачених розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16.05.2014 № 523, зокрема послуги: Держгеокадастру; Міністерства юстиції, Державної міграційної служб (за виключенням видачі паспорта громадянина України для виїзду за кордон та паспорта громадянина України у формі картки); а також Держпраці;  Державної служби України з надзвичайних ситуацій;  Державної санітарно-епідеміологічної служби;  Державної архітектурно-будівельної інспекції; структурних підрозділів райдержадміністрації, міськвиконкомів.
Через мережу ЦНАП області за 2015 рік надано більше 200 тис. адміністративних послуг.
Разом з тим існують проблемні питання в діяльності ЦНАП області, основними з яких є недостатнє їх фінансування на матеріально-технічне забезпечення, а також через високу вартість обладнання, що унеможливлює надання адміністративних послуг з видачі  паспорта громадянина України для виїзду за кордон та паспорта громадянина України у формі картки через адміністратора ЦНАП.

Заступник голови правління Центру політико-правових реформ Віктор Тимощук подав  презентацію щодо стану справ із виконанням закону України «Про адміністративні послуги», досягненнями цієї реформи у 2015 році і завданнями на 2016 рік. Також Віктор надав експертні коментарі щодо виконання прийнятих законів з передачі повноважень з реєстрації місця проживання, а також реєстрації бізнесу і нерухомості. При цьому ключовим акцентом початку 2016 року є те, що органи місцевого самоврядування та районні державні адміністрації нині повинні належно підготуватися до квітня-травня цього року щодо отримання нових повноважень. Політика децентралізації повноважень з надання найпопулярніших адміністративних послуг це дійсно серйозне досягнення України. Вона дозволяє створити умови для кращої якості послуг, адже тепер за організацію цих послуг в повному обсязі відповідатимуть місцеві органи влади, а не міністерства та інші державні служби і агентства. При цьому функції реєстрації місця проживання громадян передаються усім органам місцевого самоврядування, що має наблизити цю послугу до людей та дещо спростити її процедуру. Значною мірою успіх цієї реформи також буде залежати від того як ключові міністерства і служби будуть готові «віддавати» свої повноваження. Наразі є достатньо конструктивною позиція Мін′юсту та Держгеокадастру, повна підтримка Мінекономрозвитку. Але гальмом цієї реформи ще залишається Державна міграційна служба та МВС. Адже досі у ЦНАП не передається (не встановлюється) обладнання для роботи з новими ID-паспортами та закордонними паспортами. Натомість виставлені ДМС вимоги щодо придання та підключення цього обладнання є неадекватними з точки зору вартості.
Усім потрібно зрозуміти, що ЦНАП лише тоді можна буде визнати повноцінними інтегрованими офісами, коли у них буде надаватися увесь перелік найнеобхідніших послуг: реєстрація актів цивільного стану (тут ще бажане рішення парламенту щодо міст обласного підпорядкування); реєстрація місця проживання; видача паспортів; реєстрація нерухомого майна, землі; реєстрація бізнесу. Для сільських громад актуальним є питання наближення послуг з призначення субсидій та державної соціальної допомоги. На перспективу 2-3 років потрібно опрацьовувати і питання децентралізації послуг з видачі (обміну) посвідчень водія, реєстрації транспортних засобів. До речі, для ЦНАП райдержадміністрацій гострим є питання перерозподілу граничної чисельності, видатків та обладнання на виконання нових повноважень, які мають бути передані Мін‘юстом. На жаль, досі Уряд такого перерозподілу не здійснив.   

Директор департаменту «Центр надання адміністративних послуг у місті Луцьку» Лариса Карп’як розповіла про організацію та досвід роботи ЦНАП у місті Луцьку з врахуванням нових повноважень органів місцевого самоврядування. Зараз там надається більше 300 послуг структурних підрозділів Луцької міської ради і Волинської ОДА та територіальних підрозділів ЦОВВ. Щоденно до нього звертаються 800-900 громадян.  При цьому навіть у суботу до міського ЦНАП вже звертається  біля 300 лучан.

Радник луцького міського голови Роман Матвійчук розповів про формування та розвиток мережі ЦНАП у Волинській області  відповідно до кращих практик і реалізації нових повноважень. Це вдалося досягти шляхом формування єдиних організаційних підходів, впровадження електронного документообігу у ЦНАП районів і міст області. Особливо важливою для успіху на регіональному та місцевому рівні є підтримка голови ОДА політики спрямування територіальних органів і підрозділів ЦОВВ до конструктивної співпраці з ЦНАП органів місцевого самоврядування та райдержадміністрацій. Також дуже важливим є фактор «першої особи» і в органах, що відповідають за функціонування ЦНАП, тобто особисте розуміння цієї проблематики головами РДА та міськими головами.

Заступник голови правління Центру досліджень місцевого самоврядування Ігор Бригілевич відзначив необхідність формування належних ЦНАП. Важливим у цьому процесі залишається формування якісних інформаційних і технологічних карток для інформування громадян про послуги та адміністраторів про процедуру надання кожної послуги.

На семінар у Черкаській ОДА були запрошені представники територіальних органів центральних органів виконавчої влади у Черкаській області – Міністерства юстиції, Державної міграційної служби і Держгеокадастру. Учасників семінару цікавила інформація, яка стосується передачі повноважень щодо  реєстрації бізнесу і нерухомості, реєстрації/зняття з реєстрації місця проживання, виконання окремих функцій державних кадастрових реєстраторів посадовими особами місцевої влади.

Особливу активність виявили керівники ЦНАП області у формуванні питань семінару. Загалом  учасники семінару сформували майже чотири десятки питань,які були зафіксовані на початку заходу. Ці питання стосувалися багатьох сфер діяльності ЦНАП, зокрема щодо:
1) виконання законодавчих вимог з надання адміністративних послуг  ( що нового у реєстрації бізнесу, нерухомості, місця проживання;законодавство щодо послуг Мін’юсту, перелік адміністративних послуг ЦНАП – робити по факту чи включати ті послуги, які вимагає закон розпорядження КМУ №523/2014; надання послуг ДМС у ЦНАП об’єднаної територіальної громади (ОТГ); методичні рекомендації розрахунку адміністраторів; рішення органу місцевого самоврядування (ОМС) щодо прийняття повноважень з реєстрації місця проживання;
2) взаємовідносин ЦНАП і територіальних підрозділів ЦОВВ та передачі повноважень місцевій владі з надання послуг (робота ДМС; взаємовідносини РДА і МВК, РДА та сільських і селищних об’єднаних територіальних громад; передача обладнання ДМС; робота представників суб’єктів надання адміністративних послуг у ЦНАП (чи не сприятиме це корупції); порядок передачі картотек ДМС; хто складатиме адміністративні протоколи за порушення у паспортно-реєстраційній сфері; передача обладнання Мін’юсту в РДА і ОМС (оренда і оплата);
3) організації діяльності ЦНАП та фінансування (кошти від послуг ЦНАП РДА, паспорти «у пакеті» (безпека перевезення); відсотки від надходження за надані послуги безпосередньо у ЦНАП;  сканування документів для надання послуг щодо нерухомості у присутності суб’єкта звернення; міськрайонний ЦНАП – спільне виділення коштів для ЦНАП; допомога ОДА у розвитку ЦНАП області; державна програма створення ЦНАП (особливо для розвитку ЦНАП РДА);
4) персоналу ЦНАП (збільшення чисельності адміністраторів ЦНАП РДА, приміщення та фінансування ЦНАП РДА, адміністратор у фронт-офісі і державний реєстратор, адміністратор як надавач послуги, державні адміністратори речових прав – юридична освіта, чи може одна особа у ЦНАП надавати послуги бізнесу, нерухомості, ДЗК);
5) формування належної документації у ЦНАП (оновлені інформаційні картки послуг Мінюсту (по реєстраційній службі); якість інформаційних і технологічних карток послуг; реєстр територіальної громади – що буде з 4 квітня).

Експерти семінару і представники територіальних підрозділів ЦОВВ у своїх виступах обговорили більшість з поставлених питань, запропонували механізми їх вирішення.

Учасники заходу взяли активну участь у обговоренні представлених тем, надали пропозиції і рекомендації щодо поліпшення діяльності ЦНАП, а також  підтримали потребу формування і реалізації державою послідовної політики щодо розвитку ЦНАП та реальної передачі повноважень органам місцевого самоврядування.  

Семінар-тренінг проведено за фінансової підтримки Представництва Фонду Фрідріха Науманна в Україні.